expanding box med mini-bokkort/beskrivning

Jag och min söta gube brukar bolla idéer emellanåt och det här är senaste påhittet;) Jag är sååå himla nöjd med detta. Det är som en presentbox med ett mini-bokkort/pengahållare inuti, halvt stående, fastlimmat på en stafflidel.

box18 box16 box17

BESKRIVNING

börjar med lilla bokkortet, skär 2 bitar som är 8x12cm och 2 bitar som är 6x12cm. biga varje cm istället för varannan som man gör på ett vanligt bokkort.

box13

vik varje del som ett dragspel, som du ser på bilden ovan. Sätt ihop dem till en ram, de lite kortare upp- och nertill.

bild

Fäst delarna med liten limklutt precis i skarvarna i alla ändarna, både bak- och framtill;) Detta är ” boksidorna”. Nu är det dags att göra bokpärmen, jag använde mönstrat papper 15,5x9cm. biga på 7cm åt båda hållen

box1

När du bigat 7 cm på båda hållen så har du fått bokryggen på köpet så att säga;)

box2

Dags att limma dit boksidorna på bokskärmens högra sida.

box3

skär 2 fyrkanter av matchande mönsterpapper/cardstock 2,5cm vardera. Dela båda på diagonalen. I slutändan så får du alltså 4 trianglar istället

box4

Dessa limmas fast på insidan av boken för att kamouflera de fula skarvarna

box5

Klipp till en remsa ca 11xm lång och 1cm bred som ska fästas inuti boken som ett stopp för vad man vill lägga i, tex sedlar eller presentkort.

box6

Nu är det dags för det roliga, dekorera insidan;) jag satte dit några rosor och sen stansade jag ut ett hjärta som jag satte på insidan av pärmen där jag ska skriva ett litet meddelande till mottagarna.

box7

Hitta lämpligt band och knyt runt boken så den hålls stängd. Stansa ut eller klipp till papper som limmas över bandet, både fram- och baksida.

Just det momentet missade jag att fotografera. När man satt fast fram- o baksidan så dekoreras framsidan, tex så här:

box8

Lägg lilla boken åt sidan och ta fram 2 olika papper, jag har använt cardstock i 2 olika färger. Själva boxdelen görs av cardstock som mäter 29,7cm x 29,7m. Biga vid 9,9cm på alla fyra sidorna biga de 4 yttersta k vadraterna på diagonalen.

box9

vik in allkla bigade linjer. Lägg denna åt sidan.

box10

 

Nu är det dags för expandingboxens lock. Här behövs ett papper som mäter 20,5 x 20,5cm. Biga 5cm på alla 4 sidorna. klipp upp vid linjen och klipp bort en flisa, så här

box12

limma ihop locket och lägg åt sidan och låt torka en stund. Dags å dekorera insidan av boxen efter eget tycke o smak, stafflidelen som boken ska liggas på har jag gjort 4,5cm bred och 18cm lång, biga varje 6;e cm, limma ihop så det blir en triangel. Sätt kardborre på baksidan av boken o h på triangeln, bäst är att sätta ihop kardborrarna och limma bak på boken först och sen parera in ena sidan på triangelstaffliet, försäkra dig om att boken ställs tillräckligt på sniskan för att sidorna inte ska tryckas ut när boxen ska stängas. Limma på undersidan av triangelstaffliet och måtta dit det hela i mitten på boxen.

box15box11box19

På sista bilden här ovan har jag lagt i ett par sedlar. Ett tips är att vika sedeln på längden först och sen rulla, så får den plats;) Boken är inte speciellt stor men väldigt söt tycker jag;)

Om ni blir sugna att testa min beskrivning så snälla ge mig credit och länka till min blogg;) Tack på förhand.
Har du några frågor eller vill beställa kanske? Hör av dig på mail nitaskort@hotmail.com eller på mobil 070-6672087.

/Nita

~ av nitaskort på 13 juni, 2013.

2 svar to “expanding box med mini-bokkort/beskrivning”

  1. Oj, vilken härlig liten present! Super, har velar prova göra båda dessa, och det här är ju två flugor i en smäll! 🙂

  2. Supersnyggt!

Kommentera

 
